29. 12. 2023
Kopřivnice (dam) – Oficiální křest knihy Tatra, osobní automobily na plakátech a prospektech 1945–1999 hostilo před týdnem zdejší muzeum nákladních automobilů. Jde o už čtvrtou publikaci z edice o vývoji reklamy československého automobilového průmyslu.
„Pro tuzemský trh i export se vytisklo mnoho různých propagačních materiálů. Důkazem je, že kniha má téměř 300 stran. Jsem moc rád, že se v ní podařilo tyto propagační tiskoviny soustředit na jedno místo. Cílem nebylo v knize ukázat úplně všechno, co existovalo, ale chtěl jsem soustředit ty nejzajímavější vizuály, chronologicky je seřadit a dát jim komentář a příběh, ze kterého bude jasné, jak se propagace vyvíjela od vybraného roku 1945 do roku 1999, což je poslední rok produkce osobních vozidel,“ říká Martin Kupec, autor nové knihy. Ten se o propagaci automobilek zajímá už od dětství a posledních jedenáct let aktivně sbírá historické plakáty a prospekty. Přesto pro něj nebylo snadné veškeré publikované materiály získat. „Měl jsem povědomí o existenci některých materiálů, ale asi tři se mi dlouho nedařilo získat. Nakonec jsem jeden sehnal přímo tady v muzeu a další u kolegů sběratelů,“ prozradil Martin Kupec s tím, že obecně nejtěžší bylo najít čas pro přípravu knihy, a to přesto, že jejich sepisování se už částečně z koníčku proměnilo v práci. Kmotrem další publikace o historii Tatry se stal Karel Rosenkranz, který jich sám má na svém kontě několik. Kniha Martina Kupce se sice křtu dočkala až minulý týden, ale v prodeji je už od konce října a za tu dobu je rozebrána zhruba polovina dvoutisícového nákladu. To je podle autora důkazem toho, že Tatra má stále dobrý zvuk a mnoho fanoušků. Ostatně aktuální kniha není poslední, kterou Kupec věnuje kopřivnické automobilce. Aktuálně pracuje na další, ještě rozsáhlejší publikaci, která shrne propagaci legendární nákladní Tatry 815. Kniha by měla být hotova na jaře, ale už nyní má přes 360 stran.
„Propagace tohoto nákladního vozu byla pochopitelně mnohem masivnější a navíc se věnuji i reklamním materiálům řady dalších firem, které pro tatrovky vyráběly speciální nástavby,“ vysvětlil Martin Kupec. Ten se tak do Kopřivnice pravděpodobně znovu vrátí a jednou možná i se svou šestsetřináctkou z roku 1990, kterou jako fanoušek automobilismu vlastní a aktuálně renovuje.